Schuimpje (video)
In een partij met tweede hands spullen zat deze delta. 14 januari 2007 heeft de luchtdoop plaats gevonden.
14 Januari 2007
Eindelijk staat de wind goed, precies uit het westen. De lucht is open, ook dat
werkt mee. Het plan is om 's middags te gaan vliegen. De wind neemt dan alleen
wat af en draait meer naar het zuid-westen. Dat is minder. Dus maar de eerste
poging 's morgens maken. En daar zijn we dan, mijn vader en ik, staan op de
berg. Hoe zacht de wind beneden lijkt te waaien, zo hard lijkt het bovenop.
Hmmmm, misschien toch maar even wachten op vanmiddag, dan zijn de voorspellingen
dat de wind wat gaat liggen.
's Middags staan we weer op de berg. Jeroen is er nu ook bij. De wind is wel
iets gaan liggen, maar nog steeds sterk. Spannend, maar het moet er toch een
keer van komen. Laatste instructies, niet omhoog gooien, liever iets naar
beneden. Een paar keer ok zeggen en dan toch maar gaan. Floep, daar gaat'ie.
Geen weg meer terug, gewoon vliegen. Jemig, dat gaat best snel. Gelukkig niet
meteen omhoog, licht dalen. Bocht inzetten om weer in de opstuwende wind te
komen. En dan een bocht om de neus in de wind te krijgen. Hé dat draait
bijzonder langzaam en wil niet door de wind heen komen. Het schuimpje wordt
verder en verder geblazen. Eindelijk toch redelijk met de neus in de wind en aan
de grond (net niet over de berg heen en bijna op een paaltje). Fewww, dat was
leuk maar ook best spannend!
De tweede, derde en vierde vlucht gaan een beetje hetzelfde en de delta staat al
weer aan de grond na een paar seconde. Dat moet toch anders kunnen. Eens
analyseren wat er gebeurt. Het toestel gaat met de wind mee en moet draaien,
maar natuurlijk. Als je met de wind meegaat, heb je geen druk meer op de roeren
en kan je niet draaien. De neus moet dus altijd in de wind komen. Dat maar eens
proberen.
De vijfde vlucht is voorbeeldig (helaas geen video) heerlijk vliegen en langs de
helling zweven. Wat me opvalt is dat als teveel roer gegeven wordt, de snelheid
er snel uit is. Even minder roer geven, helpt dan om toch de bocht te nemen. Ook
moet je inmens knuppelen om alle turbulentie en bewegingen tegen te gaan voor
een goede vlucht. Maar dit is wel leuk!
De volgende vluchten gaan iets minder, de wind neemt ook langzaam iets af en
halverwege de helling zit een plateau. Als je door te weinig wind weg zakt en
bij het plateau komt, krijg je te maken met luwtes en wervelingen waar je bijna
niet meer uit komt. Dit toestel heeft dus duidelijk meer (!!!) wind nodig.
21 januari 2007
Er staat meer wind, windstoten tot zelfs 8Bf. De gemiddelde wind is ongeveer windkracht 5. Net 1 tandje meer dan de vorige keer dus. Voorspellingen zijn goed, geen regen en een gebroken wolkendek. Op naar de zandheuvel dus. Boven aangekomen staan er meer windstoten dan normale wind en die windstoten zijn pittig. Maar even wachten op een luwte. Als de wind aantrekt tijdens het vliegen maakt het me allemaal niet meer uit, dan zien we wel. Eindelijk gaat de wind een beetje liggen. De start gaat goed, wind pakt het model goed op en daar gaat ze dan. En even later weer aan de grond. Moet nog erg wennen aan de plek waar de wind op te pakken en waar niet. Na een paar vluchten maakt de wind niet meer uit en wordt het toestel gelanceerd, de wind pakt goed op en ze stijgt ver boven de berg (helaas geen video van). Heerlijk hangen in de wind, links en rechts driften. Alles er op en er aan. Het blijkt dat je behoorlijk van de berg af moet blijven, daar staat de beste wind die ook nog eens bijzonder stabiel is. Dichter bij de berg wordt de wind al snel turbulent en blijf je knuppelen om het toestel goed te houden.
Even later gaat de wind al snel wat verzwakken en merk je dat dit toestel een stabiele harde wind nodig heeft. Vlucht 6 is vandaag gefilmd.
14 maart 2007
De hele week zag het er goed uit. Windkracht 4/5 en geen tot weinig wolkenkans. Ideaal om eens naar de Maasvlakte te gaan. Zo gezegd, zo gedaan. Een afspraak gemaakt met Erik uit Gouda en afgesproken op de carpool. Even over 8 maakten we kennis en gingen we op weg naar het Westen. Daar werden we geteisterd door hardnekkige mist. Niet getreurd, eerst maar eens even uitleg over hellingzweven en een paar lokaties afgereden waar gevlogen kan worden. Ook nog een paar trimvluchtjes gemaakt met een nieuw Schuimpje van Huib en een nieuw ontwerp van Erik.
En toen was het tijd voor het echte werk. De laatste controle en daar gaat'ie dan. Prachtig, de wind pakt het toestel goed op en absoluut geen problemen met het hangen in de wind. Hoogte winnen, krabben langs het duin wat aanduiken en weer hangen. Heerlijk die ruimte. Maar ja, er moet ook nog geland worden. Dus op aanwijzingen van Erik ver door zetten, uit de liftband vliegen, laten dalen en dan met de wind mee diagonaal omhoog steken langs het duin. Blijven duiken en uiteindelijk vlak voor je neerzetten. Boenk, hmmmm, dat wordt nog even oefenen. Wel mooi dat je niet hoeft te lopen. Later nog een paar vluchtjes gemaakt.
Een geslaagde dag en zeker voor herhaling vatbaar.
Technische gegevens:
Fabrikant | Geen |
Naam | Schuimpje |
Spanwijdte | 116 cm |