Corsair  (video)

De Corsair van Top Flight is een mooi toestel om te bouwen. De lijnen zijn uniek en het vliegbeeld daarmee. De Corsair heeft inmiddels een vlucht achter de rug, maar deze landde in een door everzwijnen omwoeld stuk landingsstrip op Ede. De take-off van de tweede vlucht moest afgebroken worden omdat de motor niet op toeren kwam. Tijdens het afbreken kwam het toestel toch los wat resulteerde in een harde landing. Op Rozenburg, 6 april 2007, is het dan toch eindelijk zo ver. Twee geslaagde vluchten.

De Corsair wordt nu verder afgewerkt.

10 mei 2007

Veel schuren en geduld is nu belangrijk. De romp is inmiddels grof geschuurd, maar moet nog fijner geschuurd worden. De vleugel zit in de grondverf/plamuur.

6 april 2007

5 uur en de wekker gaat af. Langzaam komt het lichaam op gang en strompelt het naar de douche. Zo, dat is lekker. Tijd voor de honden. Buiten aangekomen wordt ik blij. De thermometer staat op 3,5 graad. Dat moet voldoende koud zijn om de motor lekker te koelen.

7.30 alles is gepakt en klaar voor vertrek. Verse koffie op het dashboard, brood op de stoel er naast. Aap comfortabel in zijn cockpit. Afspraak is om rond 10 uur op het veld te zijn. Rekening houdend met file en om Aap niet te veel te stressen, gewoon lekker rustig onderweg. Alle tijd, ook met files is rekening gehouden.

8.30 aankomst in Rozenburg. Nog tijd zat, dus even naar de supermarkt om wat lunch en stroopwafels te halen

9.00 aankomst veld. Eerst maar eens veld inspectie en omgeving verkennen. Dan rustig uitpakken en wachten op de komst van Ger

10.00 aankomst Ger. Het toestel wordt nog een keer gecontroleerd, zwaartepunt bepaald. Alles staat er goed voor.

11.00 start motor (ondertussen is Huib ook gearriveerd en Berto komt ook rond deze tijd)
Tijdens het proefdraaien, loopt de motor te arm. Omdat ik geen overbodige gaten in de kap wilde hebben, moet dus de prop en de kap er af om bij de naalden te kunnen. De stationair naald gaat een kwart open, de hoofdnaald een halve slag.

12.00 Ondertussen worden diverse vluchten gemaakt, ik doe lekker rustig aan en laat de motor ook weer wat koeler worden. Tijd voor wat voer.

12.15 Eindelijk is het dan zover. Huib heeft net een vluchie gedaan, nu is het mijn beurt. De motor wordt gestart en dat gaat stukken beter dan wat ik van andere keren heb gemerkt. Dat is een goed teken.
Ger neemt het toestel ik loop er braaf achteraan. We gaan zo ver mogelijk het veld op. Het toestel wordt neergezet. De laatste controles: alle stuurrichtingen werken op de juiste wijze, motor werkt naar behoren en pakt goed op en gaat naar maximaal toerental. Dan nog even een paar keer ademhalen. Tja, dan moet het gewoon maar er van komen. Zachtjes rechts richtingsroer geven. Gasstick gaat langzaam naar voren. Het toestel begint meteen te versnellen en blijft mooi rechtuit gaan. De staart komt los, WOUW dit is een mooi gezicht, verder gas er op, dit lijkt me een mooie snelheid om los te komen, lichtjes up geven, hmmmm, meer up geven, langzaam nog maar meer dan. Jaaaaaaa, daar gaat ze. Nu is er helemaal geen weg meer terug. Langzaam hoogte en snelheid winnen, dan bocht in zetten. Dit gaat best goed. Dat de downwind leg (waarschijnlijk) over het water gaat, maakt niets uit. Je ziet het water niet en dat is maar goed ook. Wel blijft het kriebelen, wordt de motor warm of blijft deze nu goed? Na een paar rondjes en heeeeel veel up en rol trim (toestel was op de grond perfekt in balans, maar de tank ligt vrij voorlijk waardoor de kist neuslastig wordt. De rolroer trim heeft waarschijnlijk te maken met het koppel van de motor of toch een verdraaiing van de vleugel?), de landing inzetten. Eerst maar eens wat lager overkomen en dan de landing. Ga blijft er op tot vlak bij de baan, dan wordt het langzaam er af gehaald. Afvangen gaat nog niet helemaal lekker, en met een kleine stuiter op de baan. dancing banana heeft de Aap wel verdiend Laughing

De tweede vlucht ging goed, maar een stuk minder.
Tijdens het starten hoorden we een harde knal. Toch maar eens voelen of alles nog goed draait. Jep, niets geks in te vinden. Mogelijk teveel brandstof in de cylinder. Eerst even doordraaien en niet extra choken. Aanslaan en nu gaat het wel goed. Hop, weer naar de baan, gas geven en voordat het toestel echt goed op gang komt, komt deze opeens van de baan Shocked recht op Huib af. Keuze: afbreken en crashen, mogelijk in de buurt van Huib of doorstarten. De keus was snel gemaakt: doorstart. Toch liep de motor niet helemaal lekker en in het ondertaande filmpje hoor je op 51 seconde (goed luisteren) ook een ernstige hik. Meteen wordt besloten om te landen. Tijdens de final de motor op idle gezet en deze stopte er ook meteen maar mee. Dat is minder. Wilde eigenlijk nog wel een paar vluchtjes maken. We denken dat de motor nu te rijk staat. Terug naar de pits en daar zien we dat er iets blijft lekken. Dat vinden we dus al vreemd. Maar goed, toch de kap er maar af en dan is opeens alles duidelijk. Het boutje wat de carburateur op de plek houdt, is verdwenen. Dit was dus een geluksvlucht. Gelukkig is RCV metrisch en zijn de boutjes makkelijk te vervangen.

 

Een bouwverslag van dit toestel is bijgehouden op het modelbouwforum. Een indruk en video's vindt je hier onder.

 

Technische gegevens:

Fabrikant Top Flight
Naam Corsair
Spanwijdte 1,57 meter
Motor 15cc RCV
Propellor 15.75x13 drieblads

Bouw van de vleugel

Vooraanzicht bij het proefdraaien

Zijaanzicht bij het proefdraaien

Klaar voor de Re-Maiden

Veld foto

Dik in de grondverf/plamuur

 

Eerste schuur sessie

Vleugel in de grondverf/plamuur  

 

 

Video's

Maiden vlucht 2min 24sec, 6,2MB
 

Klik hier

 

Afbreken vlucht 2 13 sec, 0,6MB
Re-Maiden, vlucht 3 4min 34sec, 11,8MB
Motor storing 1min 28sec, 3,8MB