Corsair (video)
De Corsair van Top Flight is een mooi toestel om te bouwen. De lijnen zijn uniek en het vliegbeeld daarmee. De Corsair heeft inmiddels een vlucht achter de rug, maar deze landde in een door everzwijnen omwoeld stuk landingsstrip op Ede. De take-off van de tweede vlucht moest afgebroken worden omdat de motor niet op toeren kwam. Tijdens het afbreken kwam het toestel toch los wat resulteerde in een harde landing. Op Rozenburg, 6 april 2007, is het dan toch eindelijk zo ver. Twee geslaagde vluchten.
De Corsair wordt nu verder afgewerkt.
10 mei 2007
Veel schuren en geduld is nu belangrijk. De romp is inmiddels grof geschuurd, maar moet nog fijner geschuurd worden. De vleugel zit in de grondverf/plamuur.
6 april 2007
5 uur en de wekker gaat af. Langzaam komt het lichaam
op gang en strompelt het naar de douche. Zo, dat is lekker. Tijd voor de honden.
Buiten aangekomen wordt ik blij. De thermometer staat op 3,5 graad. Dat moet
voldoende koud zijn om de motor lekker te koelen.
7.30 alles is gepakt en klaar voor vertrek. Verse koffie op het dashboard, brood
op de stoel er naast. Aap comfortabel in zijn cockpit. Afspraak is om rond 10
uur op het veld te zijn. Rekening houdend met file en om Aap niet te veel te
stressen, gewoon lekker rustig onderweg. Alle tijd, ook met files is rekening
gehouden.
8.30 aankomst in Rozenburg. Nog tijd zat, dus even naar de supermarkt om wat
lunch en stroopwafels te halen
9.00 aankomst veld. Eerst maar eens veld inspectie en omgeving verkennen. Dan
rustig uitpakken en wachten op de komst van Ger
10.00 aankomst Ger. Het toestel wordt nog een keer gecontroleerd, zwaartepunt
bepaald. Alles staat er goed voor.
11.00 start motor (ondertussen is Huib ook gearriveerd en Berto komt ook rond
deze tijd)
Tijdens het proefdraaien, loopt de motor te arm. Omdat ik geen overbodige gaten
in de kap wilde hebben, moet dus de prop en de kap er af om bij de naalden te
kunnen. De stationair naald gaat een kwart open, de hoofdnaald een halve slag.
12.00 Ondertussen worden diverse vluchten gemaakt, ik doe lekker rustig aan en
laat de motor ook weer wat koeler worden. Tijd voor wat voer.
12.15 Eindelijk is het dan zover. Huib heeft net een vluchie gedaan, nu is het
mijn beurt. De motor wordt gestart en dat gaat stukken beter dan wat ik van
andere keren heb gemerkt. Dat is een goed teken.
Ger neemt het toestel ik loop er braaf achteraan. We gaan zo ver mogelijk het
veld op. Het toestel wordt neergezet. De laatste controles: alle stuurrichtingen
werken op de juiste wijze, motor werkt naar behoren en pakt goed op en gaat naar
maximaal toerental. Dan nog even een paar keer ademhalen. Tja, dan moet het
gewoon maar er van komen. Zachtjes rechts richtingsroer geven. Gasstick gaat
langzaam naar voren. Het toestel begint meteen te versnellen en blijft mooi
rechtuit gaan. De staart komt los, WOUW dit is een mooi gezicht, verder gas er
op, dit lijkt me een mooie snelheid om los te komen, lichtjes up geven, hmmmm,
meer up geven, langzaam nog maar meer dan. Jaaaaaaa, daar gaat ze. Nu is er
helemaal geen weg meer terug. Langzaam hoogte en snelheid winnen, dan bocht in
zetten. Dit gaat best goed. Dat de downwind leg (waarschijnlijk) over het water
gaat, maakt niets uit. Je ziet het water niet en dat is maar goed ook. Wel
blijft het kriebelen, wordt de motor warm of blijft deze nu goed? Na een paar
rondjes en heeeeel veel up en rol trim (toestel was op de grond perfekt in
balans, maar de tank ligt vrij voorlijk waardoor de kist neuslastig wordt. De
rolroer trim heeft waarschijnlijk te maken met het koppel van de motor of toch
een verdraaiing van de vleugel?), de landing inzetten. Eerst maar eens wat lager
overkomen en dan de landing. Ga blijft er op tot vlak bij de baan, dan wordt het
langzaam er af gehaald. Afvangen gaat nog niet helemaal lekker, en met een
kleine stuiter op de baan.
heeft de
Aap wel verdiend
De tweede vlucht ging goed, maar een stuk minder.
Tijdens het starten hoorden we een harde knal. Toch maar eens voelen of alles
nog goed draait. Jep, niets geks in te vinden. Mogelijk teveel brandstof in de
cylinder. Eerst even doordraaien en niet extra choken. Aanslaan en nu gaat het
wel goed. Hop, weer naar de baan, gas geven en voordat het toestel echt goed op
gang komt, komt deze opeens van de baan
recht op Huib
af. Keuze: afbreken en crashen, mogelijk in de buurt van Huib of doorstarten. De
keus was snel gemaakt: doorstart. Toch liep de motor niet helemaal lekker en in
het ondertaande filmpje hoor je op 51 seconde (goed luisteren) ook een ernstige
hik. Meteen wordt besloten om te landen. Tijdens de final de motor op idle gezet
en deze stopte er ook meteen maar mee. Dat is minder. Wilde eigenlijk nog wel
een paar vluchtjes maken. We denken dat de motor nu te rijk staat. Terug naar de
pits en daar zien we dat er iets blijft lekken. Dat vinden we dus al vreemd.
Maar goed, toch de kap er maar af en dan is opeens alles duidelijk. Het boutje
wat de carburateur op de plek houdt, is verdwenen. Dit was dus een geluksvlucht.
Gelukkig is RCV metrisch en zijn de boutjes makkelijk te vervangen.
Een bouwverslag van dit toestel is bijgehouden op het modelbouwforum. Een indruk en video's vindt je hier onder.
Technische gegevens:
Fabrikant | Top Flight |
Naam | Corsair |
Spanwijdte | 1,57 meter |
Motor | 15cc RCV |
Propellor | 15.75x13 drieblads |
Maiden vlucht | 2min 24sec, 6,2MB | |
|
Afbreken vlucht 2 | 13 sec, 0,6MB |
Re-Maiden, vlucht 3 | 4min 34sec, 11,8MB | |
Motor storing | 1min 28sec, 3,8MB |